Ondernemers aan het woord: Samsung SDS

Als je de naam Samsung hoort, gaat er vast een belletje rinkelen. Samsung is niet alleen één van de grootste elektronicabedrijven van de wereld, het is ook één van de grotere logistieke dienstverleners ter wereld.

Samsung SDS, oorspronkelijk een IT-bedrijf, is tegenwoordig in 36 landen actief in warehousing en distributie. Sinds maart 2022 is deze dochteronderneming van Samsung ook gevestigd in Born. We spraken Roger Janssen, Operational Excellence Manager. Hij heeft de vestiging in Born mee opgestart en deelt zijn ervaring over ondernemen in de logistieke sector en de uitdagingen die hierbij horen.

MCM_24082701005

Foto: Roger Janssen, Operational Excellence Manager. 

Een stukje Japan in Born

Je zou natuurlijk verwachten dat het magazijn in Born vol staat met Samsung producten. Ironisch genoeg, is dat niet het geval. Roger legt uit hoe het zit: “De meeste mensen kennen Samsung van de telefoons, tv’s, koelkasten, enzovoorts. Deze producten worden in de markt gezet door Samsung Electronics. Maar vervolgens moeten ze nog de hele wereld over om uitgeleverd te worden aan klanten. Hiervoor zorgt Samsung SDS. In eerste instantie distribueerde SDS alleen Samsung producten zoals je misschien zou verwachten. Na een tijdje heeft SDS haar diensten uitgebreid voor externe klanten. Vier jaar geleden kwam de Japanse klant Kyocera erbij. Deze ken je misschien wel van de enorme, slimme printers en copiers. Bij ons in Born vind je dus géén Samsung elektronica in opslag. Wel vind je er printers, copiers, toners en alle onderdelen van Kyocera producten.”

"Sommige orders versturen we per boot en in enkele gevallen per vliegtuig via de vluchthavens hier in de buurt."

Tot 40 vrachtwagens per dag

Vanuit Born gaan de Kyocera producten de hele wereld over. De hele wereld? Roger: “Dat kun je inderdaad letterlijk stellen, want ons afzetgebied bestaat uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het Kyocera hoofdkantoor ligt in Schiphol. Dagelijks komen er tussen de 20 en 30 containers van Kyocera binnen in de haven van Rotterdam. Vanuit Rotterdam vervolgen de containers hun reis over het water naar de Barge Terminal hier in Born. Hier wordt de vracht uitgeladen en zetten we deze op voorraad in ons warehouse. In Nederland zijn er inmiddels zes van zo’n warehouses. Als er een order binnenkomt, verzamelen (picken) en versturen we de order. Meestal gebeurt dit per vrachtwagen. Vanuit Born vertrekken maar liefst gemiddeld 30 tot 40 vrachtwagens per dag. Sommige orders versturen we per boot en in enkele gevallen per vliegtuig via de vluchthavens hier in de buurt.”

Foto van distributiecentrum Samsung SDS

Een bijzondere start

Zo’n grote onderneming moet natuurlijk ergens beginnen. In dit geval begon het vanuit het thuiskantoor van Roger: “In 2021 werkte ik voor een ander logistiek bedrijf. Van de ene op de andere dag kreeg ik een telefoontje: Samsung SDS wilde een vestiging openen in deze omgeving. Ik kom uit Sittard en heb een breed netwerk in deze regio. Bovendien heb ik veel ervaring opgedaan in het opstarten van bedrijven. Daarom werd ik gevraagd om Site manager te worden bij SDS en de nieuwe vestiging te realiseren. Omdat we midden in de coronaperiode zaten, voerden we alle sollicitatiegesprekken online, vanuit thuis. Zo groeiden we snel richting de 150 namen van het aantal medewerkers nu. Sinds dit jaar ben ik overgestapt naar de afdeling Operational Excellence waar ik werk aan de kwaliteitsverbetering van onze processen voor onze locaties in Europa.”

"We waren op zoek naar een pand van 65.000 m2. Zo’n pand vind je niet snel!" 

Strategische ligging

De klanten van Kyocera zijn geen consumenten, maar distributeurs: bedrijven die de Kyocera producten vervoeren naar de uiteindelijke verkopers van deze producten. Deze distributeurs zijn veelal gevestigd in het Roergebied. Vanwaar de keuze voor Born? Roger: “Niet alleen het Europese hoofdkantoor van SDS, maar ook dat van Kyocera ligt in Nederland. Daarom was Nederland de logischere keuze voor deze nieuwe locatie. Born kwam vervolgens al gauw op onze radar vanwege de strategische ligging ten opzichte van Duitsland. Containers moeten eenvoudig kunnen binnenkomen. De Barge Terminal is daar uitermate geschikt voor. Ook zitten we hier natuurlijk direct aan de snelweg en ligt Maastricht Aachen Airport op een steenworp afstand. Ten slotte waren we op zoek naar een pand van 65.000 m2. Zo’n pand vind je niet snel! Toen dit pand vrijkwam en aan alle eisen bleek te voldoen, was de keuze dus snel gemaakt.”

Foto van distributiecentrum Samsung SDS

Hobbelige weg

Dat klinkt allemaal heel soepel, maar de praktijk was niet altijd zo makkelijk. Ze zeggen niet voor niks: alle begin is moeilijk. Dat kan Roger bevestigen: “In het begin heb je nog geen mensen kunnen trainen. De ene uitzendkracht traint de andere uitzendkracht. Dat brengt fouten met zich mee. Dat is een leercurve waar je doorheen moet. Het klinkt cliché, maar daarna wordt het beter. Voor mij is het een passie om organisaties en operaties op te bouwen en continu te blijven verbeteren. Je moet er niet bang voor zijn, dan heb je slapeloze nachten.”

Grootste uitdaging

Naast uitdagingen op het gebied van verduurzaming en Artificial Intelligence (AI), is personeelstekort één van de grootste uitdagingen op dit moment. Dat is herkenbaar voor Roger: “Op dit moment hebben wij gemiddeld 40 mensen op kantoor. Op de vloer zijn het er tussen de 100 en 140. Samen zorgen zij voor gemiddeld 1.000 pallets per dag. Daarnaast worden nog eens duizenden pakketten verstuurd. Het vinden en behouden van goede en gemotiveerde mensen is onze grootste uitdaging. Een deel van onze mensen is vast in dienst maar het merendeel werkt op uitzendbasis. Om verloop tegen te gaan, zijn we continu op zoek naar manieren om ons personeel tevreden te houden. We merken dat niet alleen het salaris daarin belangrijk is. Ook respect voor elkaar en genoeg doorgroeimogelijkheden mogen niet ontbreken. Daarom hebben we een vaste poule interne trainers en werken we samen met een opleidingscentrum in Sittard.”

Foto van pakketjes

Elkaar versterken

Samsung SDS is gevestigd in het grote groene pand gelegen langs de A2 in Holtum en deelt het pand met CSE Warehousing Born en DHL. Je kunt elkaar als concurrenten zien omdat je dezelfde dienst verkoopt. Maar volgens Roger kun je dat ook anders zien: “Zoals ik al aangaf, komen we niet altijd zo makkelijk aan dat personeel. Maart en september zijn bij ons de piekmaanden. In die perioden hebben we kortstondig 30 à 40% extra personeel nodig omdat we meer orders binnenkrijgen dan normaal. Waar wij die piek hebben in maart, heeft de ander die misschien in februari. Hoe mooi zou het zijn als je in die piekmomenten tijdelijk het personeel van de ander in kunt huren? Maar dan natuurlijk ook andersom: dat wij ons personeel uitlenen op het moment dat de ander een piek heeft. Zo kun je elkaar uithelpen. Maar ook op andere gebieden zie ik kansen om de samenwerking op te zoeken. Bijvoorbeeld door gezamenlijk glasvezel aan te leggen of beveiligingscamera’s te installeren. Waarom zouden we dat allemaal apart doen als het samen kan?"

Foto van pakketjes in fabriekshal