Partners aan het woord: Ondernemerscontact

In de rubriek ‘Partners aan het woord’ stellen we normaal organisaties voor waar wij als gemeente veel mee samenwerken. En die ondernemers in onze gemeente op welke manier dan ook helpen.

Toch blijven we deze keer iets dichter bij huis. Want ondernemers komen niet altijd direct bij de juiste externe organisatie terecht. Vaak contacteren ze eerst ons, de gemeente. En waar wij het Klant Contact Centrum (KCC) hebben voor inwoners, hebben wij het Ondernemerscontact voor – u raadt het al – ondernemers. Het Ondernemerscontact is hét centrale contactpunt voor ondernemers in onze gemeente. In dit interview vertelt collega Jos u meer over het Ondernemerscontact. 

Van A tot Z

In onze gemeente is ondernemerschap volop aanwezig. Onze gemeente telde op 1 oktober 2022 maar liefst 9.875 vestigingen en 6.293 zzp’ers. Al die ondernemers hebben natuurlijk af en toe een vraag voor ons. Maar met welke vragen kan iemand dan bij het Ondernemerscontact terecht? Jos: “Het Ondernemerscontact is er voor alle ondernemers die een vraag hebben voor de gemeente. Die vragen kunnen over van alles gaan. Bijvoorbeeld over subsidies of vestigingsmogelijkheden. De meest voorkomende vraag is denk ik wel de vraag: “Mag ik op die plek…?” Bijvoorbeeld “Mag ik op die plek een winkel beginnen?” of “Mag ik op die plek iets met yoga doen?”.

Jos

Doorgeefluik

Weten jullie dan ook het antwoord op al die vragen? Jos: “Als Ondernemerscontact zijn wij in ieder geval het eerste aanspreekpunt voor de ondernemers. Eenvoudige vragen kunnen wij vaak zelf beantwoorden. Bijvoorbeeld vragen over subsidies die veel voorkomen. Kunnen wij de vraag niet beantwoorden? Dan zetten we de vraag door naar de inhoudsdeskundige die er het meest vanaf weet. Dat kan een collega zijn, maar ook een partner bij een externe organisatie. Als het een collega is, koppelt hij of zij het juiste antwoord aan ons terug. Wij bieden de ondernemer vervolgens het antwoord weer aan. Zo vormen wij het als ware een doorgeefluik.”

De gezichten achter het Ondernemerscontact

Het Ondernemerscontact bestaat momenteel uit drie collega’s: Jos, Yvonne en Waleria. Jos is van hen drieën het langst in dienst. Hij gaat volgend jaar met pensioen na 42 (!) jaar dienstverband bij de gemeente. Tot vorig jaar vormden Jos en Yvonne altijd het dynamisch duo van ons Ondernemerscontact. Vanaf januari zullen Yvonne en Waleria de samenwerking als duo voortzetten. Hoe werkt zo’n samenwerking precies? Jos: “Yvonne en ik hebben elkaar altijd laten weten waar we mee bezig zijn. Bijvoorbeeld door elkaar mee te nemen in de CC van mailtjes. Zo kun je elkaar altijd vervangen als er iets is. En als een andere ondernemer jou een keer mailt of belt, weet je toch waar het ongeveer over gaat. We hebben dus geen onderlinge verdeling over de stadsdelen zoals wel eens wordt gedacht. Logisch ook: als je samen optrekt, sta je veel sterker. We willen dat iemand zich geholpen voelt door het Ondernemerscontact als geheel, niet door een individuele persoon. Ook geeft het ons rust in ons werk want we weten dat de ander altijd meedenkt. Ten slotte hebben we altijd elkaars krachten benut. Ik ben meer juridisch aangelegd vanuit mijn achtergrond bij Grondzaken. Yvonne komt daarentegen van Burgerzaken af. Zij is daardoor niet alleen heel nauwkeurig, maar ook heel goed in het zorgen voor een warme uitstraling als Ondernemerscontact. Je wilt mij niet op een podium zetten! Daar is Yvonne veel beter in.

"Soms is het voor ons lastig om niet de inhoud in te duiken. Maar wij moeten van de inhoud afblijven. Daar zijn onze collega’s voor."

Een geoliede motor

Als het Ondernemerscontact een vraag niet meteen kan beantwoorden, wordt de vraag soms dus doorgezet naar een inhoudsdeskundige binnen de gemeente. Bijvoorbeeld vragen over een bestemmingsplan. Hoe verloopt de samenwerking tussen het Ondernemerscontact en de rest van onze organisatie? Jos: “Soms is het voor ons lastig om niet de inhoud in te duiken. Maar wij moeten van de inhoud afblijven. Daar zijn onze collega’s voor. En dat is ook maar goed. Zij remmen ons af in onze snelheid en ons enthousiasme als dat nodig is. Vaak willen wij een ondernemer zo snel mogelijk helpen. En het liefst brengen we positief nieuws. Maar zomaar toezeggen is riskant. Je kunt beter aan de voorkant zeggen dat het moeilijk wordt dan verkeerde verwachtingen scheppen en het initiatief achteraf afkappen. Wij zorgen er bij het Ondernemerscontact voor dat we een boodschap duidelijk maar oplossingsgericht en menselijk overbrengen. Op die manier zorgt de samenwerking tussen het Ondernemerscontact en de rest van de organisatie voor een goede balans. Je hebt elkaar nodig.”

Onze partners

In andere situaties kan een externe organisatie de ondernemer juist beter verder helpen. We proberen die organisaties, onze partners, één voor één aan u voor te stellen. Zo is het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) al eens aan de beurt geweest. Lees dat interview hier terug. Maar om toch alvast een vollediger beeld te schetsen: met welke organisaties werken we zoal samen? Jos: “We werken samen met allerlei uiteenlopende organisaties. Zo wisselen we met andere gemeenten uit de buurt informatie uit via belangenorganisatie CLOK. Bijvoorbeeld om te kijken hoe zij een vergelijkbare situatie als de onze aanpakken. En verwijzen we ondernemers door naar Streetwise om hen te helpen bij het opstellen van een bedrijfsplan. Of voor het uitwerken van een nieuw type onderneming zoals mixed concepts. Komt een zelfstandige in de financiële problemen? Dan verwijzen we diegene door naar het Zelfstandigenloket in Maastricht. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het komt erop neer dat een ondernemer bij ons terecht komt met een vraag en wij die vraag doorzetten naar de juiste organisatie.

"Ik gebruik wel eens de metafoor waarbij wij als gemeente in een kasteel zitten en de loopbrug moeten uitleggen voor ondernemers zodat ze weten dat ze bij ons welkom zijn. We bijten niet!"

Het moet van beide kanten komen

Nu weten we hoe het Ondernemerscontact te werk gaat als ondernemers met hun vraag naar ons toekomen. Maar komt de ondernemer dan altijd naar ons toe? Of nemen wij in sommige gevallen ook proactief contact op met ondernemers? Jos: “Wij beseffen dat ondernemers bezig zijn met hun eigen business. Ze komen niet zomaar naar de gemeente toe. Meestal doen ze dat pas als ze ergens tegenaan lopen. Daarom vinden we het belangrijk dat ze ons al kennen en ons snel weten te vinden. Dat doen we op een aantal manieren. Allereerst krijgen we van de Kamer van Koophandel regelmatig een update over nieuwe ondernemers in onze gemeente. Dan sturen we die nieuwe ondernemers een welkomstbrief. Via die brief nodigen we ondernemers uit hun vragen aan ons te stellen of om een ontmoetingsgesprek met ons in te plannen. Daarnaast zetten we verschillende online middelen in om ondernemers te bereiken. Zoals onze e-nieuwsbrief en LinkedIn. Maar we maken ook dankbaar gebruik van ondernemersverenigingen en parkmanagement om belangrijk nieuws te verspreiden. Zo doen we ons best om ervoor te zorgen dat ondernemers geen belangrijke informatie missen. Ten slotte schuiven we regelmatig aan bij netwerkactiviteiten om de verbinding met ondernemers op te zoeken. Ik gebruik wel eens de metafoor waarbij wij als gemeente in een kasteel zitten en de loopbrug moeten uitleggen voor ondernemers zodat ze weten dat ze bij ons welkom zijn. We bijten niet!

"Maar wat me het meeste opvalt is dat mensen nu andere verwachtingen hebben dan vroeger."

Op de koffie

Als je al 42 jaar in dienst bent bij de gemeente, heb je natuurlijk veel veranderingen meegemaakt. Vroeger keken mensen anders tegen de gemeente aan dan nu. Heb jij dat ook gemerkt? Jos: “Vroeger werd ik  in de ‘goede kamer’ ontvangen met koffie en vlaai. Je merkte dat mensen tegen ambtenaren opkeken. Daar hoorde ook altijd een formele aanspreekvorm bij waaronder ‘u’ en ‘meneer’. Nu spreken de meeste ondernemers me gewoon aan met ‘Jos’ en ‘je’. Maar wat me het meeste opvalt is dat mensen nu andere verwachtingen hebben dan vroeger. Ze denken vaak dat wij hun verzoek even snel regelen. Omdat ons dat niet altijd lukt, hebben mensen vaak een slecht beeld van de gemeente. Dat is heel jammer. Want als zij niks met ons willen delen, kunnen wij ze ook niet goed helpen. We hoeven niet te weten wat mensen op de bank hebben staan, maar de context doet al heel veel. Wij zien het als onze plicht om vertrouwelijk met die informatie om te gaan. Met als einddoel de ondernemer zo goed mogelijk verder te helpen.”

Tijd voor pensioen!

Nu Jos ons deze informatie nog heeft meegegeven, kan hij binnenkort beginnen aan zijn welverdiende pensioen. Wat hij met al die vrije tijd gaat doen? We vermoeden dat hij heel veel tijd met zijn labrador zal doorbrengen. Want als Jos ergens graag over praat, dan is het zijn trouwe viervoeter wel!

Vragen of kennismaken?

Wilt u na het lezen van dit interview graag persoonlijk kennismaken met het Ondernemerscontact? Of is er een vraag die u graag wilt stellen? Ga naar Ondernemerscontact - Gemeente Sittard-Geleen voor alle contactgegevens.