Sittard-Geleen verbetert baliedienst voor slechthorenden

Sittard-Geleen introduceert een nieuw hulpmiddel om slechthorenden beter te helpen bij de gemeentebalie in de Stadswinkel in Geleen.

Het nieuwe hulpmiddel, dat loket-communicatiepost wordt genoemd, is ontwikkeld door Adviesbureau PlanPlan, dat zich richt op oplossingen voor doven en slechthorenden. Andere gemeenten in Nederland gebruiken deze technologie al met succes bij hun publieksbalies. 

Hoe werkt het?

Bij deze balie spreekt de medewerker in een microfoon. Op de balie staat een ontvanger waarop de aanwezige hoofdtelefoon of ringleiding kan worden aangesloten, of een eigen hoortoestel. De bezoeker ontvangt het geluid rechtstreeks en zonder achtergrondgeluid. Daardoor is een gesprek makkelijk te voeren. Op dit moment is één balie uitgerust met deze technologie. In de toekomst wordt bekeken of uitbreiding nodig is. Inwoners die een hulpmiddel willen gebruiken, kunnen dat aangeven bij het maken van een afspraak.

Loket-communicatiepost

Sittard-Geleen is een inclusieve gemeente

In Sittard-Geleen moet iedereen toegang hebben tot informatie, maatschappelijke diensten, openbare voorzieningen, gebouwen en de openbare ruimte. Voorzieningen zijn toegankelijk voor iedereen en iedereen kan er zelfstandig gebruik van maken. Samen met betrokken inwoners en (ervarings-)deskundigen werken we daar hard aan. 

Wethouder Tillie (inclusie) is dan ook blij met het nieuwe hulpmiddel: “Tien procent van de Nederlandse bevolking is doof of slechthorend. Het is belangrijk dat onze dienstverlening ook voor deze groep makkelijk toegankelijk is. Bovendien is dit hulpmiddel niet alleen voor slechthorenden, maar voor iedereen geschikt die zich beter wil concentreren op het gesprek.”
 

Dit bericcht is verzonden als persbericht op maandag 1 juli.