Gemeeentesecretaris / Algemeen directeur a.i. Pieter Sennema

Pieter-Sennema-februari-2025Afspraken via het secretariaat
Telefoon:
046-477 78 21
E-mail: pieter.sennema@sittard-geleen.nl

 

 


 

Eerste adviseur college

De gemeentesecretaris is eerste adviseur van het college van B&W en is bij de vergaderingen aanwezig. Hij is verantwoordelijk voor een correcte voorbereiding, vastlegging en uitvoering van college- besluiten.  

Algemeen directeur

Pieter Sennema is ook algemeen directeur van de gemeente Sittard-Geleen. Vanuit deze rol is hij voorzitter van het gemeentelijk managementteam en hoofd van de gemeentelijke organisatie. Hij zorgt daarnaast voor een goede bedrijfsvoering en moderne organisatieontwikkeling.

Curriculum Vitae 

Studie

In company leren

  • Leiderschapsprogramma Erasmus Universiteit
  • Strategie voor Overheden TiasNimbass business school

TiasNimbas Business school

  • Master of public Management
    2007 -2009

Universiteit Tilburg

  • Master organisatie- en beleidswetenschappen
    1992 - 1996

Hogeschool van Amsterdam

  • Voortgezette opleiding personeelsmanagement en organisatieontwikkeling
    1991 -1992

Sociale Academie Kampen

  • Maatschappelijk werk
    1978 – 1982

Loopbaan

Interim gemeentesecretaris – algemeen directeur Gemeente Sittard-Geleen

  • Vervanging gemeentesecretaris 
  • Onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de inrichting van de organisatie 
  • Zorgdragen voor goede advisering aan het bestuur, een geoliede procesgang en uitvoering van collegebesluiten
  • Bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden

Interim gemeentesecretaris – algemeen directeur Gemeente Gemert-Bakel

  • Vervanging gemeentesecretaris en directeur en migratie naar eenhoofdige directie
  • Versterken HR-functie, leiderschapsontwikkeling, bedrijfsvoering  
  • Invullen sleutelpositie
  • Zorgdragen voor goede advisering, een dito procesgang en uitvoering van collegebesluiten

Secretaris-directeur - CEO Waterschap Aa en Maas

  • Transitie geleid van een intern gerichte organisatie naar een samenlevingsgericht en innovatief waterschap 
  • Programma ontwikkeld voor permanente ontwikkeling van medewerkers.
  • Ondanks en dankzij grote opgaven (1,5 miljard Euro) beheerste financiële resultaten. Jaarlijks nauwelijks beïnvloedbare afwijking van de begroting. 
  • jaarlijks groeiende projecten portefeuille naar 120.000 Euro met een realisatie graad van > 85%

Algemeen Directeur - gemeentesecretaris Gemeente Oisterwijk (2002 - 2007)

  • Bouwen binnen strakke contouren (dorpsgrenzen) op 60 bouwlocaties omzet €200 miljoen
  • Versterking inwonergerichtheid en snellere afhandeling vragen

Directeur Ruimte en hoofd Bestuursondersteuning Gemeente Heusden (1997 - 2002)

  • Verantwoordelijk voor groen, grijs en blauw, Bestuursondersteuning en Brandweer
  • Implementatie kantoorconcept en verbouwing twee gemeentehuizen.
  • Interimmanager Facilitaire zaken als neventaak.
  • Reorganisatie brandweer.

Coördinator zorg, organisatieadviseur, stafmedewerker Regionale Politie Midden- en West-Brabant (1991 - 1997)

  • Implementatie van zorg bij politie
  • Bedrijfsvoering
  • Herontwerp processen en kwaliteit 

Gezinsvoogd/-begeleider Stichting Jeugd en Gezin - Stichting reclassering, Breda (1985 – 1991)


Nevenfuncties 

  • Lid RvT en auditcommissie:CAOP 2019 - nu
  • Voorzitter RvT Het Laar 2014 - 2022
  • Lid onderhandelingsdelegatie CAO Waterschappen jan 2015 – dec 2023
  • Voorzitter programma informatieveiligheid en privacy Unie van Waterschappen 2014 - 2023
  • Voorzitter A&O-fonds Waterschappen 2017 - 2022
  • Jurylid verkiezing Beste Overheidsorganisatie en Overheidsinnovatie van het Jaar 2019 – 2022
  • Lid Advies- en Arbitrage Commissie Decentrale Overheden va januari 2025