Zo werkt de Rekenkamer
Wat de Rekenkamer doet
De Rekenkamer van Sittard-Geleen onderzoekt of het gemeentebestuur zijn werk goed doet. Hier vindt u uitgebreide informatie daarover.
De Rekenkamer van Sittard-Geleen onderzoekt of het gemeentebestuur zijn werk goed doet.
Daarmee ondersteunt de Rekenkamer de gemeenteraad bij zijn controlerende taak. Zo krijgen gemeenteraad en inwoners een goed beeld van hoe het geld wordt besteed en wat er terechtkomt van alle plannen.
De Rekenkamer onderzoekt:
Doeltreffendheid: heeft de gemeente met haar beleid bereikt wat zij wil?
Doelmatigheid: heeft de gemeente het beschikbare geld goed besteed?
Rechtmatigheid: heeft de gemeente zich aan de regels en wetten gehouden?
De Rekenkamer Sittard-Geleen is lid van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR)
Wilt u meer weten over wat een rekenkamer voor u kan betekenen? Download dan de folder van de website van de NVVR
De Rekenkamer schrijft de conclusies uit de onderzoeken en de voorstellen voor verbeteringen op in een rapport. Daarna gebeurt het volgende:
- De Rekenkamer presenteert het rapport aan de gemeenteraad
- Er is een gesprek over het rapport tussen raad en wethouder
- Als de raad het nodig vindt, neemt de raad een besluit
- De Rekenkamer controleert hoe het loopt met de verbeteringen.
De leden van de Rekenkamer worden benoemd door de gemeenteraad. De leden zijn:
- Mevrouw. mr. D. (Debbie) Heesakkers - voorzitter (voorzitter)
- Mevrouw Drs. A.G.A (Anne-Marie) Rooskens Msc
- De heer Drs. E. (Erwin) Maussen
- Mevrouw mr. D. (Debbie) Steens is ambtelijk secretaris/onderzoeker.
De werkwijze, bevoegdheden, organisatie, gedragsregels etc. zijn vastgelegd in:
Wilt u bij een vergadering van de Rekenkamer aanwezig zijn? Of heeft u een vraag? Stuur een mail naar de secretaris: rekenkamer@sittard-geleen.nl. De Rekenkamer vergadert op maandag van 19.30 - 21.30 uur, tenzij anders vermeld.
Volg ons