Glasvezel in Sittard-Geleen

Sinds 2022 zijn in de gemeente Sittard-Geleen verschillende netbeheerders bezig met het aanleggen van glasvezel. Dit zijn Open Dutch Fiber (voorheen E-Fiber) en Delta Fiber. In 2025 begint ook Glaspoort met de aanleg van een nieuw glasvezelnetwerk. Dit is nog in voorbereiding.

Volgens de Telecommunicatiewet mag elke partij die aan de technische en wettelijke eisen voldoet glasvezel aanleggen. De gemeente houdt toezicht op de uitvoering, maar kan de aanleg niet verbieden. Wel worden er bij de vergunningverlening voorwaarden gesteld. Bijvoorbeeld over de uitvoering van de werkzaamheden.

Status werkzaamheden

  • Open Dutch Fiber (ODF)
    ODF is in 2022 begonnen met de aanleg van een eigen glasvezelnetwerk in verschillende wijken binnen de gemeente. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot eind 2025.
    ODF biedt, anders dan bij de start van de aanleg, nu ook adressen zonder abonnement de mogelijkheid om gratis een aansluiting tot in de meterkast te krijgen. Dit is geen verplichting vanuit de gemeente. Wilt u hiervan gebruikmaken? Neem dan contact op met ODF.

  • Delta Fiber
    Delta Fiber startte in september 2022 met werkzaamheden van een eigen glasvezelnetwerk. Deze zijn inmiddels in de afrondende fase. 
    Delta Fiber heeft eind oktober 2024 besloten voorlopig toch geen glasvezel aan te leggen in Windraak en Daniken. Neem voor meer informatie contact op met Delta Fiber.

  • Glaspoort
    Glaspoort bereidt de aanleg van een eigen glasvezelnetwerk voor. Voor nu een nieuw glasvezelnetwerk in dorpskernen en industriegebieden van Sittard-Geleen.

Contact

Netbeheerders leggen glasvezelnetwerken aan en beheren deze. Abonnementen worden geleverd door providers.

Wil je meer weten over de planning of werkzaamheden van de netbeheerders? Neem contact op met:

Open Dutch Fiber (voorheen E-Fiber)

Delta Fiber

Glaspoort

Heeft u andere vragen of meldingen? 

Neem contact op met de gemeente Sittard-Geleen via:

Meest gestelde vragen

Werken deze bedrijven in opdracht van de gemeente?

Nee, zij werken zelfstandig volgens de Telecommunicatiewet. De gemeente controleert alleen de naleving van regels en gemaakte afspraken.

Hoe weet ik wanneer er gewerkt wordt in mijn straat?

De bedrijven sturen vooraf informatie over wanneer en hoe ze werken. Voor vragen kun je contact opnemen met de betrokken partij.

Wat als ik geen glasvezel wil?

Het is niet verplicht om een aansluiting te accepteren. Als u later toch glasvezel wilt, kunnen er kosten aan verbonden zijn. Dit verschilt per aanbieder.

Gaat de aanleg altijd door?

Soms kan de aanleg van glasvezel niet doorgaan door uitzonderlijke omstandigheden, zoals onverwachte hoge kosten, technische obstakels, het ontbreken van gedoogverklaringen van grondeigenaren of milieuverontreiniging in de grond. De gemeente kan netbeheerders niet verplichten glasvezel aan te leggen.

Worden straten opnieuw opengebroken?

De gemeente probeert dit te voorkomen en vraagt partijen om samen te werken. Vaak lukt dat niet, omdat bijvoorbeeld glasvezel sneller wordt aangelegd dan andere werkzaamheden van bijvoorbeeld Enexis en WML. Ook kan de gemeente nieuwe plannen van telecom netbeheerders volgens de Telecomunicatiewet niet weigeren.

 

Hoe ziet mijn stoep eruit na afloop?

De stoep wordt binnen 14 dagen hersteld in de oorspronkelijke staat. Als dit niet gebeurt, meld dit dan bij de gemeente. Let op: alleen het gedeelte dat is opengebroken, wordt hersteld, niet de volledige breedte van de stoep. In geval van gevaarlijke situaties kunt u direct contact opnemen met de gemeente.

Wat als er schade is?
  • Privé-eigendom: Meld schade bij de netbeheerder.
  • Bomen, riolering en leidingen: De bedrijven moeten rekening houden met bomen en kabels. De gemeente controleert dit.
Wat zijn de afspraken voor glasvezel op bedrijventerreinen?

Aannemers moeten afspraken maken met ondernemers over bereikbaarheid en werkplanning.

Heeft u suggesties of opmerkingen over deze informatie? Laat het ons weten!