Raadsvergaderingen
De gemeenteraad vergadert gemiddeld één keer per maand. Tijdens deze vergadering neemt de gemeenteraad besluiten. Lees hier meer over Raadsvergaderingen, Rondes en commissies
De gemeenteraad vergadert gemiddeld één keer per maand. Tijdens deze vergadering neemt de gemeenteraad besluiten. Sommige voorstellen worden zonder verder debat, als hamerstuk, goedgekeurd. Dat betekent dat fracties het over deze onderwerpen al eens zijn. Bij andere voorstellen vindt eerst nog een debat plaats voordat de raad een besluit neemt. De raad neemt besluiten bij een meerderheid van stemmen. Het college van burgemeester en wethouders stemt niet mee.
Een raadsvergadering verloopt volgens afgesproken regels. Deze staan in het Reglement van Orde van de vergaderingen van de gemeenteraad van Sittard-Geleen.
Deze vergaderingen zijn openbaar. U kunt ze dus bijwonen vanaf de publieke tribune in de raadszaal.
De vergadering is ook live te volgen via de website van de gemeente en via de lokale tv-zender.
Tijdens rondes worden raadsvoorstellen besproken. Raadsleden kunnen daar nog vragen over stellen aan het college. Daarna gaan ze hierover met elkaar in debat en adviseren de gemeenteraad. In de daaropvolgende raadsvergadering nemen ze een besluit over het voorstel. Fracties en het college kunnen ook zelf voorstellen op de agenda van een ronde zetten. Met een rondevoorstel van één of meerdere fracties wordt een onderwerp onder de aandacht gebracht van het college en de overige raadsleden. De rondevoorstellen van het college zijn meestal bedoeld om de mening van de raad te peilen. Zo kan het college daarna een duidelijke koers kiezen voor het beleid.
U kunt inspreken over een onderwerp dat op de agenda van een ronde staat.
U kunt de vergaderingen bijwonen vanaf de publieke tribune van de vergaderzalen in het stadhuis in Geleen.
De vergadering wordt live uitgezonden op de website van de gemeente Sittard-Geleen
Meer informatie over de ronde vindt u in het Reglement van Orde, hoofdstuk IVa.
Het fractievoorzittersoverleg bespreekt belangrijke en urgente zaken die niet in de volledige gemeenteraad besproken kunnen worden. Deze gaan bijvoorbeeld over onderwerpen als integriteit, veiligheid, de raadsondersteuning en de vergaderingen van de raad. Het overleg bestaat uit de fractievoorzitters en vindt ongeveer een keer per maand plaats. De burgemeester en de raadsgriffier zijn aanwezig als adviseur. De vergaderingen zijn niet openbaar.
Meer informatie over het fractievoorzittersoverleg vindt u in het Reglement van Orde, hoofdstuk I, artikel 2.
De raadsagendacommissie stelt de agenda’s vast voor de verschillende bijeenkomsten van de raad, zoals themabijeenkomsten, rondes en raadsvergaderingen.
De raadsagendacommissie bestaat uit maximaal vijf raadsleden. De voorzitter van de raad en de (plaatsvervangend) raadsgriffier zijn adviseur van de raadsagendacommissie. De commissie komt bijeen voor iedere raadscyclus. Binnen twee werkdagen na de vergadering worden de conceptagenda’s van alle raadsbijeenkomsten gepubliceerd. De vergaderingen van de raadsagendacommissie zijn niet openbaar.
Meer informatie over de raadsagendacommissie vindt u in het Reglement van Orde, hoofdstuk I, artikel 3
De commissie begroting en verantwoording adviseert de gemeenteraad over het opstellen en controleren van de gemeentefinanciën. De gemeentelijke accountant is ook aanwezig bij deze vergaderingen, wat de raad helpt zijn controlerende rol goed uit te voeren. Daarnaast houdt de commissie toezicht op de rekenkamer en bespreekt zij de voortgang van onderzoeken en rapporten. Tot slot adviseert de commissie de raad over financiële besluiten, begrotingen en de verantwoording van uitgaven. De (plaatsvervangend) griffier adviseert de commissie. De vergaderingen zijn niet openbaar.
Meer informatie over de commissie begroting en verantwoording vindt u in het Reglement van Orde, hoofdstuk I, artikel 4.
Op voorstel van een of meer gemeenteraadsleden, kan de raad besluiten een onderzoek in te stellen. De raad wijst de leden en de voorzitter van de onderzoekscommissie aan.
De griffier benoemt een commissiegriffier en zorgt voor voldoende ambtelijke ondersteuning. De overleggen van de onderzoekscommissie zijn niet openbaar. Als het onderzoek is afgerond, worden de onderzoeksresultaten gedeeld met de raad.
Momenteel is er geen onderzoek ingesteld door de raad.
Meer informatie over de onderzoekscommissie vindt u in het Reglement van Orde, hoofdstuk I, artikel 5.
De raad is verantwoordelijk voor een goed werkgeverschap en voor het goed functioneren van de griffie. De werkgeverscommissie, bestaande uit drie raadsleden, voert deze taken namens de raad uit. De werkgeverscommissie bepaalt bijvoorbeeld de ondersteuning aan de raad. Zij stelt daarvoor het werkplan van de griffie vast en bepaalt de noodzakelijke formatie van de griffie. De commissie wordt geadviseerd door de burgemeester en een HRM-medewerker. De griffier is aanwezig tijdens de commissievergaderingen en zorgt voor inhoudelijke en secretariële ondersteuning.
De commissie heeft de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier gemandateerd.
Meer informatie over de werkgeverscommissie vindt u in de Verordening werkgeverscommissie.
De rekenkamer onderzoekt of het gemeentebestuur zijn werk goed doet.
Daarmee ondersteunt de rekenkamer de gemeenteraad bij zijn controlerende taak. Met de onderzoeksresultaten krijgen gemeenteraad en inwoners een goed beeld van hoe het geld wordt besteed en wat er terechtkomt van alle plannen. De rekenkamer kan niet alle projecten onderzoeken. Ze maakt jaarlijks een keuze uit onderwerpen en geeft deze vooraf aan in een onderzoeksprogramma.
De rekenkamer onderzoekt:
• Doeltreffendheid: heeft de gemeente met haar beleid bereikt wat zij wil?
• Doelmatigheid: heeft de gemeente het beschikbare geld goed besteed?
• Rechtmatigheid: heeft de gemeente zich aan de regels en wetten gehouden?
Volg ons